Trends voor overheidscommunicatie
Verschillende trends in de maatschappij en in het communicatievak beïnvloeden de communicatie door de Rijksoverheid. Het rapport ‘Deel je rijk’ gaat in op 37 van zulke ontwikkelingen.
Het rapport, getiteld ‘Deel je rijk’, is door iedereen te gebruiken, vooral door de overheid. Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken signaleert en duidt 37 trends. Doe-democratie, massa’s media, factchecking, zelfredzaamheid, andere bestuursstijlen, open data en consuminderen, zijn enkele voorbeelden daarvan. Het gaat niet alleen om nieuwe ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Veel trends gaan langer terug; andere zijn vooral voorspelling voor de komende jaren.
Sharing, een sterke trend
In veel trends komt het idee van ‘delen’ en samen dingen oppakken naar voren. Consumenten lenen elkaar spullen uit. Zo hoeven ze ze niet aan te schaffen. Ook het delen werkruimte is een vorm van ‘sharing’. En ook overheden delen taken, onder andere door bezuinigingen. Zij leggen verantwoordelijkheden bij de markt en bij de burgers. Burgers pakken in de doe-democratie ook dingen samen aan, bijvoorbeeld in hun eigen buurt.
In de netwerksamenleving komt beleid anders tot stand. De overheid deelt haar expertise met allerlei andere spelers, moet cocreëren, openlijker werken en actiever informatie openbaar maken, zo kunnen er nieuwe toepassingen ontstaan. Dat geldt ook voor de communicatie. Soms zijn andere organisaties een betere of logischer afzender van de (overheids)boodschap. Communicatie is bovendien van iedereen door Twitter, YouTube, Pinterest enzovoort. Is delen de oplossing voor de overheid? Oordeel zelf. Het rapport ‘Deel je rijk’ is vooral een uitnodiging aan iedereen die bij de overheid werkt.